
Фахівці Українського центру оцінювання якості освіти підготували переклад чергового мінізвіту за результатами циклу PISA-2022 на тему «Чи можливий баланс між навчанням та цифровим дозвіллям поза школою?».
У циклі PISA-2022 дослідники OEСР приділили особливу увагу тому, як цифрове дозвілля підлітків пов’язане з їхніми навчальними досягненнями та добробутом. Після пандемії COVID-19, яка суттєво збільшила час, проведений учнівством із гаджетами, постало питання, чи не витісняє надмірне користування цифровими пристроями для розваг час, відведений на навчання. У межах учнівської анкети PISA-2022 підлітки повідомляли, скільки годин на день вони зазвичай проводять за цифровими пристроями для дозвілля до або після школи та під час перебування в школі. Ці дані розглядали у взаємозв’язку з результатами з математики, індексами задоволеності життям і відчуття належності до школи, показниками залученості до навчання та пропусків занять, а також часом, витраченим на виконання домашніх завдань. Зокрема, увагу зосереджено на таких аспектах:
- яка кількість часу, проведеного за цифровими розвагами поза школою та в школі, асоціюється з нижчими навчальними результатами підлітків з математики;
- чи пов’язане надмірне захоплення цифровими розвагами поза школою з цифровою тривожністю та схильністю проводити багато часу за цифровими активностями в школі;
- як надмірне використання 15-річними цифрових пристроїв для розваг поза школою корелює з пропусками занять, мотивацією до навчання і часом, приділеним виконанню домашніх завдань;
- який розподіл часу між цифровим дозвіллям і навчанням у позаурочний час асоціюється з кращими результатами учнівства та його вищою задоволеністю життям.
Автори мінізвіту наголошують, що найбільш ефективним підходом є не повна заборона цифрового дозвілля поза школою, а підтримка учнівства та їхніх батьків / опікунів у формуванні навичок раціонального використання вільного часу з метою збереження балансу між навчанням і цифровими розвагами.
Запрошуємо ознайомитися з перекладом цього мінізвіту та іншими матеріалами за результатами PISA на сторінці дослідження.

