Важливе місце в сучасних освітніх дослідженнях посідає непросте, але принципово важливе запитання: чи можуть освітні результати, продемонстровані підлітками у 15 років — їхні навички, очікування та навчальні зусилля — слугувати «прогнозом» того, як складеться їхнє доросле життя? Відповідь на нього пропонує черговий випуск мінізвіту, перекладений фахівцями Українського центру оцінювання якості освіти — «Як пов’язані результати PISA з досягненнями в дорослому житті?»
Це запитання має стратегічне значення не лише для освітньої політики, а й для розвитку суспільства загалом. Воно безпосередньо пов’язане з глобальними орієнтирами розвитку, зокрема з Ціллю 4 Порядку денного ООН у сфері сталого розвитку на період до 2030 року, яка передбачає забезпечення якісної, інклюзивної та справедливої освіти для всіх. Адже, щоб освіта справді змінювала життя, важливі не лише знання, а й уміння їх застосовувати, долати бар’єри та формувати реалістичні очікування на майбутнє.
Щоб перевірити, наскільки ці принципи реалізуються на практиці, аналітики PISA використали лонгітюдні дані з Австралії, Канади, Данії та Швейцарії — країн, де протягом десяти років спостерігали за учнями, які брали участь у PISA-2000 або PISA-2003. Висновки виявилися однозначними: учні та учениці з вищими результатами із читання в PISA мали значно більше шансів здобути вищу освіту, знайти кваліфіковану роботу та уникнути ризику соціальної ізоляції (статус NEET — ні освіти, ні роботи, ні професійної підготовки).
Крім цього, у цьому випуску мінізвіту ви також дізнаєтеся:
- наскільки освітні та професійні очікування підлітків пов’язані з їхніми реальними досягненнями в дорослому віці;
- як наполегливість і навчальні зусилля 15-річних впливають на шанси здобути вищу освіту;
- який зв’язок між результатами PISA, зокрема успішністю в читанні, та подальшими кар’єрними досягненнями учнівства;
- що є важливішим для професійної самореалізації школярів у дорослому житті — високий соціально-економічний статус родини чи власна наполегливість у навчанні.
Висновки звіту є показовими для розуміння того, як освітні досягнення в підлітковому віці пов’язані з подальшими освітніми та професійними траєкторіями молоді. Вони підкреслюють, що освітні результати у 15 років можуть впливати на здобуття вищої освіти, працевлаштування та активну участь у житті суспільства, наголошуючи на ключовій ролі в цьому особистих зусиль — насамперед наполегливості, мотивації та орієнтації на успіх.
Насамкінець зауважимо, що команда аналітиків УЦОЯО й надалі системно опрацьовує дані PISA, щоб надавати українським педагогам, управлінцям і науковцям актуальну аналітику для розвитку освіти. У наступному випуску мінізвіту ми зосередимо увагу на результатах циклу PISA-2018 та проаналізуємо, які тенденції й особливості вони виявляють у системах освіти різних країн світу.
Запрошуємо ознайомитися із цими добірками, а також іншими мінізвітами за результатами PISA на сторінці дослідження.