Із 3 по 26 жовтня в Україні тривав один із найважливіших етапів основного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 – збирання даних у закладах освіти, які потрапили до вибірки учасників.
Упродовж цього періоду понад 3500 учнів / студентів зі 175 закладів освіти пройшли тестування з трьох ключових галузей дослідження (математики (основна галузь циклу PISA-2022), читання, природничо-наукових дисциплін) та інноваційної для циклу 2022 року галузі – креативного мислення, а також заповнили анкети, зокрема щодо володіння інформаційно-комунікаційними навичками.
Нагадаємо, що збирання даних у межах основного етапу PISA-2022 мало відбутися ще у квітні-травні цього року, однак через широкомасштабне вторгнення росії плани щодо проведення PISA змінилися: збирання даних у закладах освіти України було відтерміновано до хоча б відносної стабілізації ситуації. Можливість повернутися до питань проведення дослідження з’явилася наприкінці літа, коли Міністерство освіти і науки України та Український центр оцінювання якості освіти за постійної взаємодії з міжнародними партнерами погодили новий, спеціально адаптований для України графік проведення дослідження. Завдяки цьому в неймовірно стислі терміни (фактично за один місяць, хоча зазвичай на ці процедури відводиться 4-5 місяців) удалося здійснити всі підготовчі заходи, щоб у жовтні зайти в заклади освіти і таким чином не втратити останнього шансу на проведення цього циклу дослідження, адже за правилами PISA дані всіх країн учасниць мають бути зібрані до кінця 2022 року, аби ці дані були порівнювані.
За планами мирного часу, в основному етапі PISA-2022 від України мали взяти участь понад 7000 п’ятнадцятирічних учнів / студентів, репрезентативно представивши всі регіони нашої країни (окрім Автономної Республіки Крим). На жаль, досягти цього показника в умовах війни не вдалося, адже до вибірки дослідження з об’єктивних причин не можна було включити учнів / студентів із п’яти областей (Донецька, Луганська, Миколаївська, Харківська та Одеська). Унаслідок цього станом на початок процедур збору даних база учасників містила лише 5486 учнів / студентів. Але й не всі потенційні учасники з різних причин, зокрема й через загострення безпекової ситуації, змогли взяти участь у дослідженні. Ті ж 3000 підлітків, які все ж змогли з’явитися на тестування, здійснили, без перебільшення, власні маленькі подвиги, адже часто їм доводилося долати чимало труднощів, щоб дібратися до закладу освіти, де проходило тестування, працювати над завданнями PISA аж зовсім не в комфортних умовах, а перериваючи свою роботу, щоб спуститися в укриття, коли оголошували повітряні тривоги, або мерзнучи в неопалюваному класі чи підвальному приміщенні, де доводилося провидити тестування. Кожному такому учню / студенту чи учениці / студентці, незалежно від успішності виконання ними завдань PISA, ми безмежно вдячні! Ви справжні юні герої!
Висловлюючи вдячність безпосереднім учасникам тестування – 15-річним українцям та українкам, не можна не згадати й тих людей, яким удалося на місцях зорганізувати всі необхідні процеси, щоб збирання даних у регіонах пройшло успішно. Це і керівники військових державних адміністрацій, управлінь освіти та адміністрації закладів освіти, які докладали всіх зусиль, щоб створити безпечні умови для проведення дослідження. Це і педагогічні та науково-педагогічні працівники, які працювали відповідальними за пункти тестування чи інструкторами з проведення тестування і разом з учнівством / студентством проходили інколи дійсно неймовірні випробування задля того, щоб завершити сесію тестування чи анкетування, зберегти зібрані дані й надіслати їх до Національного центру PISA. Це і спостерігачі – небайдужі громадські активісти, які за загального керівництва ОЕСР здійснювали моніторинг якості проведення дослідження в закладах освіти, інколи виявляючи неабияку адаптивність, щоб швидко реагувати на спричинені складною ситуацією на місцях зміни в графіках проведення дослідження. А ще – це батьки учнів / студентів-учасників основного етапу PISA, які, як справжні патріоти, давали згоду на участь своїх дітей у дослідженні в очному режимі, навіть тоді, коли загалом освітній процес у закладі освіти відбувався дистанційно. Внесок кожного з вас у суспільно важливу справу – неоціненний! І ми щиро вдячні вам за вашу небайдужість і підтримку!
Дослідження триває… Наступний етап – це обробка й узагальнення зібраних під час тестування та анкетування учнів / студентів даних, зокрема введення в систему відповідей учнів / студентів на відкриті питання анкет, а також перевірка (кодування) відповідей на тестові завдання, які передбачали надання відкритої відповіді. Варто зазначити, що більшість завдань PISA – це завдання, відповіді на які учасники надавали самостійно, а не вибирали серед запропонованих варіантів. Усі ці відповіді мають бути уніфіковано й об’єктивно перевірені. Це фахово вміють робити вчителі й викладачі з України, які пройшли навчання за міжнародними стандартами й знайшли змогу попрацювати у вільний від основної роботи час для спільної справи. Складний, багатоетапний процес кодування, який зокрема передбачає шестиразову незалежну перевірку певної частини тих самих відповідей учнів / студентів для забезпечення максимальної узгодженості оцінювання, триватиме аж до середини грудня, щоб до кінця року наша країна могла передати зібрані дані до міжнародної бази даних.
Міжнародний звіт за підсумками оброблення й складного багатоетапного аналізу цих даних з’явиться лише через рік – аж у грудні 2023 року. Сподіваємося, що всі дані, які були зібрані Україною в таких неймовірно складних умовах у 2022 році, будуть ураховані в цьому звіті й ми отримаємо надзвичайно цінну інформацію про стан нашої базової середньої освіти. Варто вже зараз розуміти, що ця інформація може виявитися для України зовсім не втішною, зважаючи на те, що наші учні / студенти, які взяли участь в основному етапі PISA-2022, значну частину свого часу вчилися дистанційно – то через пандемію COVID-19, то через військову агресію росії. Однак, поза всяким сумнівом, ця інформація стане для нас критично важливою, адже після нашої перемоги над рашизмом саме ці об’єктивні освітні відомості, хай, можливо, і не радісні, допоможуть нам вибудувати правильну й ефективну стратегію відбудови й розвитку нашої освіти як важливого складника повоєнної відбудови й розвитку нашої країни загалом.
Усе буде Україна!
Віримо в перемогу!
Віримо в ЗСУ!
Дякуємо нашим захисникам і захисницям, які наближають нашу перемогу на фронтах!
І ще раз дякуємо всім, хто в тилу разом із командою PISA в Україні робить маленькі, але важливі вчинки, які також наближають перемогу, бо саме сильна освіта – це те, що закріпить нашу перемогу на полі бою як остаточну. Сильна і незборна нація – це освічена нація!