Восени 2022 року, попри всі труднощі та завдяки всебічній підтримці міжнародних партнерів, Україна успішно провела основний етап міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022.
І вже 05 грудня 2023 р. відбудеться оприлюднення національного та міжнародного звітів за результатами цього циклу дослідження. Однак аналітики Українського центру оцінювання якості освіти ще продовжують досліджувати дані PISA-2018, що вкотре підтверджує неймовірну інформативність даних цього міжнародного моніторингу та їхню практичну цінність для систем освіти, які хочуть змінюватися на краще.
Із передостанньому випуску аналітичного матеріалу «PISA-2018. Україна у центрі уваги» ви дізнаєтеся, зокрема, про таке:
- В Україні більше половини 15-річних підлітків стисле узагальнення змісту тексту своїми словами вважають дуже корисним прийомом роботи для розуміння та запам’ятовування цього тексту. Ще 49% уважають, що дуже корисно з такою метою підкреслювати його важливі частини, а 34% – уважають корисним, прочитавши текст, обговорити його зміст з іншими. Саме ці три прийоми роботи експерти розглядають як найбільш ефективні для розуміння й запам’ятовування тексту. Водночас в Україні 18% підлітків уважають обговорення змісту прочитаного тексту з іншими цілком не корисним. Середнє значення індексу знання прийомів роботи для розуміння та запам’ятовування тексту в Україні близьке до середнього по країнах ОЕСР.
- Водночас в Україні значення індексу знання прийомів роботи для написання стислого переказу тексту нижче, ніж у середньому по країнах ОЕСР. Більш ніж кожен третій український учень дуже корисними для написання стислого переказу тексту вважає ті ж прийоми роботи, на ефективності яких наголошують експерти. Водночас до 10% учнів мають думку, протилежну до думки експертів.
- В Україні вищий рівень обізнаности з прийомами роботи з текстами для розуміння, запам’ятовування та написання стислого переказу мають учні у великих містах та в ліцеях / гімназіях / спеціалізованих школах, а також дівчата та учні з вищим соціально-економічним статусом.
- Що вищий рівень обізнаности з прийомами роботи для розуміння, запам’ятовування та написання стислого переказу тексту мають учні, то вищі в них результати із читання. В Україні збільшення на одиницю індексів знання прийомів роботи з текстами пов’язане із суттєвим підвищенням результатів із читання більш як на 30 балів після врахування соціально-економічного статусу учнів і шкіл.